Ludovic Morlot neemt ontslag als chef-dirigent van de Munt

Ludovic Morlot neemt ontslag als chef-dirigent van de Munt

Vr  12  December 2014
Onze chef-dirigent heeft besloten om, na afloop van de productieDon Giovanni, afscheid te nemen van de Munt.
Ludovic Morlot zal in december nog alle voorstellingen van Don Giovanni dirigeren, evenals de uitvoeringen van L’Enfance du Christvan Berlioz die later deze maand op het programma staan.
Ludovic Morlot: “Tot mijn grote spijt kondig ik mijn beslissing aan om af te treden als chefdirigent van de Munt eind december 2014. 
Ik ben Peter de Caluwe zeer dankbaar dat hij mij de kans heeft gegeven om deel uit te maken van zo’n levendige, uitdagende en creatieve instelling. De samenwerking met de mensen van de Munt en met zo veel fantastische zangers en regisseurs was zeer inspirerend en leidde de afgelopen jaren tot heel wat positieve muzikale ervaringen, waaronder ook de huidige productie van Don Giovanni.
Niettemin heb ik het gevoel dat het orkest en ikzelf er niet in zijn geslaagd om tot een consensus te komen wat betreft de artistieke visie, en daarom heb ik beslist om ontslag te nemen, zowel omwille van hun muzikale ontwikkeling als de mijne.” 
In zijn reactie, zei Peter de Caluwe, Algemeen Directeur/Intendant van de Munt, de situatie te betreuren maar de beslissing van Ludovic Morlot om zijn toekomstplannen radicaal te herzien, te respecteren. 
"Het was een genoegen om hem aan mijn zijde te hebben als deel van het creatieve team hier in de Munt de afgelopen drie seizoenen. Zijn menselijke aanpak en hoge mate van empathie, maar ook zijn intrinsieke muzikaal vakmanschap hebben ons geholpen om samen veel te bereiken, onder andere een opmerkelijke verbetering in de klank van het orkest.
Het vertrek van Ludovic biedt ons een onverwachte kans om op een creatieve manier naar de toekomst te kijken in de context van de vele andere discussies die momenteel van belang zijn voor ons huis. Ik heb het volste vertrouwen dat we, dankzij een consequent empowerment beleid voor de muzikanten en hun hiërarchische lijn, de betrokkenheid van de spelers zullen versterken en hun eigen verantwoordelijkheid zullen aanmoedigen met als enig doel het verder verbeteren van de menselijke en artistieke harmonie binnen het orkest.”