Biografie
An Janssens
studeerde dwarsfluit, piano en zang aan de Stedelijke
Muziekacademie te Wilrijk. Ze zette haar muziekstudies verder aan het
Lemmensinstituut Leuven en het Koninklijk Conservatorium Brussel en behaalde haar
Meesterdiploma voor zang en kamermuziek alsook haar pedagogisch diploma o.l.v.
Dina Grossberger, Lena Lootens en Werner Van Mechelen. Om zich te vervolmaken
volgde ze verscheidene meestercursussen bij o.a. Mia Besselinck, Stephanie
Friede en Jard Van Nes. Momenteel laat ze zich coachen door Martine
Reyners. Ze volgt orkestdirectie in de klas van Pascale Van Os.
Zij was mede-oprichtster van ’t Muziekburo vzw. Dit ensemble werkte
verscheidene projecten uit waaronder “Das Weib macht keine Kunst, aber den
Künstler”, een totaal-voorstelling over Alma Mahler, in samenwerking met
actrice Greet Samyn en regisseur Charlotte Vanhecke ( coproductie met het
RITS).
Als soliste trad ze op met verscheidene ensembles waaronder
Juniorenorkest Antwerpen, Jugendspiel-ensemble, Europachorakademie,
Singakademie zu Berlin, Arti Vocali, Aquarius, Pius-koor en het Vlaams Muziektheater. Ze
vertolkte o.a. de rol van Guillaume in Le secret de Fortunio van Offenbach,
Rosina in La finta semplice van Mozart, Lia San in Viktoria en haar
Huzaar van Abraham. Ze werkte mee als soliste aan de uitvoering van de 8e symfonie
van Henze met de Academia Santa Cecilia o.l.v. Vladimir Jurowski. In 2018
vertolkte ze voor het Vlaams Muziektheater de rol van Adelaide in de Vogelhandelaar. Voor
hetzelfde ensemble vertolkte ze in 2019 de rol van Barbara (een nacht in
Venetië) en neemt ze in 2022 de rol van Minister President (de Tsarewitch) voor haar rekening .
Ze was regelmatig te gast als koorzanger bij de
Koninklijke Muntschouwburg, Brussel. Daarnaast is ze vast verbonden aan
Aquarius, kamerkoor met een warm hart voor hedendaagse muziek o.l.v. Marc
Michael De Smet. Sinds 2003 is ze verbonden aan EuropaChorakademie-Görlitz
waardoor ze geregeld samenwerkt met dirigenten als Sylvain Cambreling, Mark
Minkowski, Michael Gielen, Paavo Järvi, Gustavo Dudamel en Kant Nagano. Met dit
ensemble concerteert ze in de grote concertzalen als de Filharmonie Berlijn,
Lincoln Center New York, Alte Oper Frankfurt, Radio Paris, Elbfilharmonie
Hamburg, Alberthall London, Opera Real Madrid, Festspielhaus Baden Baden,
Konzerthaus Luzern e.a.
Zij werkte mee aan de producties van o.a. La Traviata o.l.v.
Daniel Harding en Die Entführung aus dem Serail o.l.v. Marc Minkowski tijdens
het Festival d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence.
Ze werkte met verscheidene Belgische en Duitse ensembles als
Vlaams Radiokoor o.l.v. Hervé Niquet, Capella Sancti Michaelis o.l.v. Erik Van
Nevel, Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, I Fiamminghi o.l.v. Rudolf
Werthen, Konzertchor Darmstadt en de internationale Bachakademie Stuttgart
o.l.v. Helmuth Rilling. Ze werkte mee aan de DVD-productie Lohengrin o.l.v.
Kent Nagano en aan de DVD-productie van het requiem van Verdi o.l.v. Placido
Domingo. Ze was geregeld te gast als koriste bij zomeropera Alden Biesen.
Als stemcoach is
ze vast verbonden aan het gemengd koor Arti Vocali, o.l.v. Dirk De Nef. Ze
werkt geregeld als stempedagoge samen met verscheidene amateurkoren in opdracht
van Koor en Stem. Ze was jurylid voor o.a. het Provinciaal Koortornooi
West-Vlaanderen.
Door de jaren heen bouwde ze haar eigen zangklas uit. Regelmatig geeft
ze workshops zang in NOVONOV, Hoboken en Kaleidoscoop, Mortsel.
Ze is dirigente van het ITG-koor verbonden aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen. Sinds 2017 is ze koorleidster van het Vlaams Muziektheater Heist-op-den-berg. Als gast-dirigente werkte ze samen met o.a. het Leuvens kamerkoor Tourdion en Vox Temporalis, Antwerpen en Arti Vocali, Mortsel. Ze was in 2019-2020 één van de dirigenten van gemengd koor MUSICAMI uit Mortsel. Van 2019 tot 2022 was ze dirigent van gemengd koor VOKEM uit Schilde. In 2022 gaat de als dirigent van start met een gloednieuw vocaal ensemble Vox Grata.